نقش علوم نوین در افزایش بهره وری منابع انسانی

به گزارش سهندبلاگ، بدون شـک دنیای کنونـی، دنیـای پیچیدگـی هـاست دنیایی سرشار از نیاز به سازمان ها؛ سازمان هایی که متولیان شان تماماً انسان ها هستند؛ انسان هایی که در کالبد سازمان روح می دمند، آن را به حرکت درمی آورند و اداره می کنند.

نقش علوم نوین در افزایش بهره وری منابع انسانی

سازمان ها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند، بلکه اداره آنها نیز میسر نخواهد بود. حتی با وجود فناور شدن سازمان ها و تبدیل آنها به توده ای از سخت افزار، همچنان نقش انسان به عنوان عاملی حیاتی و راهبردی در بقای سازمان، کاملاً مشهود است. براین اساس منابع انسانی ارزشمندترین منبع سازمان های امروزی به شمار می آیند، چرا که به تصمیمات سازمانی شکل داده، مسائل و مسائل سازمان را حل کرده و بهره وری را عینیت می بخشند. افزایش بهره وری سازمان ها و توسعه روزافزون آنها، مستلزم رشد و بهره وری کارکنان و نیز تقویت نیروی انگیزش آنان است. برخی اندیشمندان دانش مدیریت، از انگیزش به عنوان موتور محرک یا نیروی پیش برنده انسان یاد کرده اند، چرا که با انگیزش حیات واقعی سازمان تأمین می شود و روح فعالیت در کل بدنه سازمان جاری می شود. از طرفی در دنیای امروز همراه با تغییرات پرشتاب به سمت آینده در حرکت هستیم و سازمان هایی در این دنیا می توانند به بقای خود ادامه دهند...

که با تکنولوژی روز و شانه به شانه با سایر رقبا حرکت کنند، با توجه به اینکه منابع انسانی به عنوان مهم ترین نیروی محرکه سازمان ها مطرح هستند و اتلاف وقت نیروی انسانی برای انجام کارهای روزمره پرسنلی موجب کاهش بازدهی سازمان می شود. لذا به کارگیری علوم نوین و سیستم های الکترونیکی می تواند از اتلاف وقت نیروی انسانی کاسته و بازدهی سازمان را افزایش دهد. امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوری های نوین بشری، بخصوص در دوران همه گیری ویروس کووید 19، نه تنها خود دستخوش تغییراتی ژرف شده است بلکه در حال تأثیرگذاری روی تمام جنبه های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. بالطبع از مهم ترین قسمت هایی که فناوری اطلاعات با ورود خود به سازمان در آن تأثیر گذار خواهد بود، منابع انسانی و عملکردهای مدیریت منابع انسانی می باشد.

این تغییرات در فناوری اطلاعات بدان معنی است که اطلاعات بیشتری در سازمان ها ایجاد شده و گردش آن نیز سریع تر بوده است. بسیاری از فرایندهای دستی قدیمی به طور کامل مکانیزه شده اند، این تحولات موجب تغییرات مهمی در ساختار شغلی و تخصصی منابع انسانی شده است. با توجه به مطالب فوق حتی بیان این مطلب که در آینده سازمان ها بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند به حیات ساختاری خود ادامه دهند تقریباً دور از تصور است. تأثیرات فناوری اطلاعات، ساختار را به گونه ای دگرگون می سازد که با شکل امروزی آن متفاوت خواهد بود. ساختار سازمانی مناسب با پیشرفت فناوری ها، توان مدیریت را در تحصیل مأموریت ها و هدف های راهبردی افزایش خواهد داد. در سازمانی که فرایند گردش اطلاعات در آن رکن اساسی را ایفا می کند (یا اطلاعات نگر و اطلاعات بر است) بدون شک فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار آن تأثیر خواهد گذاشت. در این میان، یکی از پیامدهای فناوری اطلاعات، دنیای شدن نیروی کار می باشد.

در واقع محیطی که مدیریت منابع انسانی می تواند نیروهای مورد نیاز خود را جذب نماید فراتر از مرزهای جغرافیایی خواهد بود. لذا مدیریت سازمان ها در زمینه جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح دنیای (از نظر گزینش، آموزش و اجرای سیاست های پرداخت پاداش، حقوق و...) با چالش های بسیاری رو به رو خواهد شد. دنیای شدن نیروی کار و سایر عوامل موجب شده اند که ماهیت مشاغل و کارها، دستخوش تغییرات شدید قرار گیرد و شرکت ها با بهره گیری از شبکه های ارتباطی و امکاناتی که در آنها وجود دارد سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند، دایر کنند. لذا در این میان توجه هر چه بیشتر به توسعه منابع انسانی در راستای عمل به وظایف سازمانی از سوی تک تک همکارانم در خانواده بزرگ آموزش عالی کشور وظیفه ای است که این مجموعه را در جهت پیشبرد مأموریت ها و برنامه های کاری وزارت متبوع در جهت تعالی، متعهدتر و مصمم تر می کند.

اینجانب 25 فروردین مصادف با روز منابع انسانی را به همه تلاشگران این عرصه تبریک عرض کرده و امیدوارم با تدبیر و تلاش، افق های روشن تری را در این حوزه به نظاره بنشینیم.

*وزیر علوم تحقیقات و فناوری

منبع: ایران

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13402

به "نقش علوم نوین در افزایش بهره وری منابع انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش علوم نوین در افزایش بهره وری منابع انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید