معرفی رنو ساندرو اتوماتیک

به گزارش سهندبلاگ، ساندرو اتوماتیک خودروی سواری کوچکی از رسته محصولات ساب کامپکت به شمار می رود که توسط شرکت رنو به بازار عرضه شده است. خودروی رنو ساندرو اتوماتیک را می توان به عنوان برادر کوچک تر خودروی ال90 یا تندر 90 قلمداد کرد. چرا که این دو محصول بر اساس پلتفرم واحدی فراوری شده اند و از جهات مختلف شباهت های فراوانی به یکدیگر دارند.

معرفی رنو ساندرو اتوماتیک

خبرنگاران | سرویس خودرو - ساندرو اتوماتیک نیز مانند محصولاتی نظیر لوگان در عمل جزو فراوریات شرکت داچیا محسوب می گردد. شرکت داچیا را می توان یکی از بازوهای کمکی شرکت رنو قلمداد کرد. مقر اصلی شرکت داچیا در کشور رومانی است و تمرکز اصلی کارکنان آن بر فراوری محصولات نسبتا ارزان قیمتی قرار گرفته است که بازار اصلی آنها کشورهای دنیا سوم و کشورهای در حال توسعه است.

محصولی که در حال حاضر تحت نام رنو ساندرو اتوماتیک در بازار ایران عرضه شده است، در واقع نسل نخست از خودروی رنو ساندرو به شمار می رود. در عمل از فراوری نسل نخست خودروی رنو ساندرو اکنون حدود یک دهه می گذرد. فراوری این نسل تا حدود چهار سال قبل ادامه داشت. اما در کمال تعجب پس از بازنشسته شدن نسل نخست و آغاز به کار نسل دوم خودروی رنو ساندرو در بازارهای دنیای، تازه نسل نخست و از رده خارج شده این خودرو وارد ایران شد.

خودروی ساندرو از حدود سه سال قبل در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار خودروی ایران حضور دارد. مدل هایی که از بعضی جهات با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال به دلیل آن که در حال حاضر خبر چندانی از حضور مدل دستی این خودرو در بازار داخلی نیست، تمرکز اصلی ما در این مطلب بر توضیح ویژگی های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک قرار خواهد داشت.

مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو اتوماتیک

نسل نخست خودروی رنو ساندرو اتوماتیک به یک موتور بنزینی مدل K4M 696 مجهز شده است. یعنی همان موتوری که در خودروی تندر 90 نیز شاهد به کار گرفته شدن آن هستیم. این موتور تنفس طبیعی با برخورداری از 4 سیلندر و 16 سوپاپ از نوع خطی است و حدود 1598 سی سی گنجایش دارد. این موتور قادر است حدبیشتر توانی معادل 105 اسب بخار با احتساب 5750 دور در دقیقه ایجاد کند و حدبیشتر گشتاوری به میزان 140 نیوتن متر با احتساب 3750 دور در دقیقه فراوری نماید.

البته در مجموع نسل نخست خودروی رنو ساندرو در قالب شش مدل مختلف به بازارهای دنیای عرضه شد که تنها یک مدل از آنها به بازار ایران راه یافت. ضعیف ترین مدل از این خودرو به موتور یک لیتری 16 سوپاپ مجهز بود و قوی ترین مدل هم همان نسخه ای است که در بازار خودروی ایران حضور یافته است.

جعبه دنده به کار رفته در خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از نوع 4 سرعته اتوماتیک است. این در حالی است که در مدل دستی این محصول شاهد استفاده از جعبه دنده 5 سرعته دستی هستیم. تفاوت سیستم انتقال قدرت در دو مدل اتوماتیک و دستی رنو ساندرو موجب شده است تا خروجی های این دو مدل تا حدی با یکدیگر متفاوت باشد.

به عنوان مثال حدبیشتر سرعت قابل دست یابی توسط خودروی رنو ساندرو اتوماتیک معادل 170 کیلومتر در ساعت است. در حالی که در مدل دستی این خودرو این رقم به 175 کیلومتر در ساعت می رسد. همچنین شتاب صفر تا صد این دو مدل نیز با یکدیگر متفاوت است.

در شرایطی که شتاب صفر تا صد رنو ساندرو اتوماتیک حول و حوش رقم 11.5 ثانیه قرار گرفته است، مدل دستی این خودرو قادر است در مدت زمانی حدود 10.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. به این ترتیب رانندگانی که به دنبال برخورداری از سرعت و شتاب بیشتر هستند بهتر است به سراغ مدل دستی این خودرو بروند.

علاوه بر آن خودروی رنو ساندرو اتوماتیک و مدل دستی آن از نظر وزن و میزان مصرف سوخت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در حالی که وزن رنو ساندرو اتوماتیک حدود 1146 کیلوگرم است، مدل دستی این خودرو اندکی سبک تر بوده و وزن آن به 1105 کیلوگرم می رسد. همچنین متوسط میزان مصرف سوخت توسط رنو ساندرو اتوماتیک در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل 8.3 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. در حالی که رقم مذکور در مدل دستی این خودرو حول و حوش 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار گرفته است. بنابراین از نظر سبکی و بهینه بودن میزان مصرف سوخت نیز مدل دستی خودروی ساندرو شرایط بهتری نسبت به مدل اتوماتیک آن دارد.

با وجود تمام تفاوت های یاد شده بین دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو، سیستم تعلیق در این دو مدل کاملا یکسان است. سیستم تعلیق خودروی رنو ساندرو در بخش جلو به شکل مستقل مک فرسون با بازوی جناقی طراحی شده و در بخش عقب هم حالت تعلیق نیمه مستقل با فنرهای مارپیچ وجود دارد.

در مجموع مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو از بسیاری از محصولات هم رده خود در بازار خودرو بهتر و بالاتر جلوه می نماید. محصولاتی که البته بیشتر آنها را خودروهای ساخت داخل تشکیل می دهند. در صورت تمایل می توانید مشخصات فنی این خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
طول خودرو4020 میلی متر
عرض خودرو1746 میلی متر
ارتفاع خودرو1534 میلی متر
وزن خودرو1105 کیلوگرم در مدل دستی - 1146 کیلوگرم در مدل اتوماتیک
نوع موتور خودروبنزینی تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو1598 سی سی
تعداد سیلندر4 سیلندر
تعداد سوپاپ16 سوپاپ
حدبیشتر توان موتور خودرو105 اسب بخار با احتساب 5750 دور در دقیقه
حدبیشتر گشتاور موتور خودرو140 نیوتن متر با احتساب 3750 دور در دقیقه
حدبیشتر سرعت قابل دست یابی175 کیلومتر در ساعت (مدل دستی) - 170 کیلومتر در ساعت (مدل اتوماتیک)
شتاب صفر تا صد خودرو10.5 ثانیه در مدل دستی - 11.5 ثانیه در مدل اتوماتیک
نوع جعبه دنده خودرو5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک
گنجایش مخزن سوخت50 لیتر
میزان مصرف سوخت در حالت سیکل ترکیبی6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر (مدل دستی) - 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر (مدل اتوماتیک)
اندازه لاستیک ها15 اینچ
استاندارد آلایندگی خودرویورو 4

امکانات و قابلیت های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک

در ابتدای متن به این نکته اشاره شد که مدل های موجود از خودروی رنو ساندرو اتوماتیک در ایران به نسل نخست این خودرو اختصاص دارند. بنابراین نباید در زمینه برخورداری از امکانات مدرن انتظارات فراوانی از این خودرو داشت.

شاید بتوان از قابلیت تنظیم برقی آینه ها به عنوان یکی از مدرن ترین قابلیت های به کار رفته در این خودرو نام برد. البته شیشه های جلو و عقب آن نیز به شیشه بالابر برقی مجهز هستند.

نوع سیستم ترمز خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از حالتی مشابه با تمام خودروهای ارزان قیمت و قدیمی موجود در ایران برخوردار است. به این معنی که ترمزهای جلوی آن به شکل دیسکی و ترمزهای عقب آن نیز به شکل کاسه ای طراحی شده اند. همچنین به منظور افزایش هر چه بیشتر ثبات و پایداری این خودرو، سیستم های مکمل ABS و EBD نیز در آن وجود دارد.

چراغ های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از نوع هالوژن بوده و در بخش جلو به قابلیت تنظیم ارتفاع نور مجهز هستند. البته افزون بر چراغ های اصلی، این خودرو از وجود چراغ مه شکن جلو و چراغ مه شکن عقب نیز در کنار وجود چراغ ترمز عقب برخوردار است.

از دیگر امکانات قابل ذکر موجود در خودروی رنو ساندرو اتوماتیک می توان به قابلیت تنطیم جایگاه راننده در هشت جهت مختلف اشاره نمود. همچنین چگونگی تنظیم زاویه پشتی جایگاه نیز به صورت دستی طراحی شده است.

با توجه به قدیمی بودن این خودرو و تعلق داشتن آن به نسل نخست رنو ساندرو، نمی توان در جایگاه های آن وجود قابلیت گرم کن یا سردکن را مشاهده کرد.

علاوه بر برخوردار بودن خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از قفل مرکزی، جنس جایگاه های این خودرو هم از نوع پارچه بوده و حرف چندانی برای گفتن ندارد. برای حسن ختام در مورد امکانات مهم این خودرو می توان به وجود سیستم صوتی و سیستم ضد سرقت در آن اشاره نمود. سیستم صوتی این خودرو به درگاه یو اس بی مجهز بوده و از وجود چهار بلندگوی مجزا بهره می برد. همچنین به وسیله کنترل های تعبیه شده در زیر فرمان خودرو می توان به تغییر تنظیمات سیستم صوتی آن پرداخت.

در زمینه استاندارد ایمنی نیز کیفیت خودروی رنو ساندرو اتوماتیک در حد متوسطی قرار گرفته است. این خودرو در زمینه حفظ امنیت سرنشینان خود توسط موسسه معتبر ان سی ای پی اروپا مورد آزمایش قرار گرفته و پیروز به کسب سه خبرنگاران از پنج خبرنگاران ممکن شده است. با این حال از نظر حفظ امنیت سرنشینان پیاده سهم این خودرو تنها کسب یک خبرنگاران بوده است. با تمام این اوصاف خودروی رنو ساندرو اتوماتیک حداقل این حسن را نسبت به رقیبان داخلی خود دارد که توسط یک موسسه معتبر اروپایی مورد آزمایش قرار گرفته است. در مجموع اگر به انگیزه برخورداری از آپشن های متنوع به سراغ این خودرو می روید، نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید.

مشخصات ظاهری خودروی رنو ساندرو اتوماتیک

با توجه به این موضوع که در طراحی این خودرو از همان پلتفرم خودروی تندر 90 استفاده شده است، این دو خودرو شباهت های ظاهری و باطنی فراوانی با یکدیگر دارند. در واقع اگر رنو ساندرو یک خودروی هاچ بک جمع و جور نبود، شاید از نظر ظاهر تفاوت چندانی با تندر 90 نداشت.

نمای جلو: در نمای جلو، چراغ های درشت با لبه های تیز خود به دو سمت بخش جلو پنجره کمانی و قوس دار این محصول متصل شده اند. طراحی سپر نیز کاملا معمولی به نظر می رسد. افزون بر آن در نوع طراحی کاپوت هم نمی توان نکته خاصی را مشاهده کرد.

نمای کنار: عدم دیدار با جزییات خاص، در نمای کنار خودروی رنو ساندرو اتوماتیک نیز مشاهده می گردد. شاید به جز طراحی برجسته گلگیرها نتوان نکته قابل توجه دیگری را در نمای کناری آن مشاهده کرد.

نمای عقب: مسلما وجود حالت هاچ بک بر خصلت های اسپورت نمای عقب این خودرو افزوده است. با این حال نوع طراحی چراغ های عقب چندان چشم نواز جلوه نمی نماید. در واقع اگر بخشی از چراغ های عقب بر پیکر درب پشتی این خودرو قرار می گرفت، نتیجه حاصل شده می توانست بهتر از حالت فعلی باشد.

در مجموع می توان به این نتیجه رسید که شکل و شمایل ظاهری خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از طراحی کاملا ساده ای برخوردار است و چندان چشم گیر یا تاثیرگذار جلوه نمی نماید.

نمای داخل: این موضوع در نمای داخل و نوع طراحی فضای کابین این خودرو نیز کم و بیش قابل مشاهده است. در عمل نوع طراحی فضای داخلی این خودرو، شباهت نزدیکی به خودروهای ساخت داخل دارد. به این معنی که کم و بیش از همان یکنواختی و سادگی بیش از اندازه برخوردار است. این موضوع برای آن دسته از کسانی که نشستن پشت فرمان تندر 90 را هم تجربه نموده اند، ملموس تر خواهد بود. چرا که نوع طراحی فضای داخلی این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر است.

البته دو خودروی رنو ساندرو اتوماتیک و تندر 90 از نظر گنجایش فضای داخل کابین خود تا حدی با یکدیگر متفاوت هستند. به این معنی که خودروی تندر 90 از فضای بیشتری برای نشستن سرنشینان، به خصوص در بخش عقب، برخوردار است.

قیمت خودروی رنو ساندرو اتوماتیک

همان گونه که در بخش های پیشین این متن نیز به آن اشاره شد، در حال حاضر مدل دستی خودروی رنو ساندرو (البته در قالب نسخه صفر کیلومتر) در بازار خودروی ایران یافت نمی گردد. بنابراین خریداران این خودرو یا باید در پی یافتن نسخه های دست دوم مدل دستی آن باشند یا این که به سراغ مدل اتوماتیک آن بروند.

هم اکنون و در همین لحظه خودروی رنو ساندرو اتوماتیک با متوسط قیمتی در حدود 110 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می گردد. جالب است بدانید که متوسط قیمت این خودرو در فروردین ماه سال جاری رقمی در حدود 55 میلیون تومان بود.

متاسفانه بسیاری از خودروهای مالی که می توانند با برخورداری از قیمت مناسب و منصفانه مشتریان فراوانی داشته باشند، با قیمت گذاری غیر اصولی و عجیب در بازار ایران تمام پتانسیل های خود را از دست می دهند. خودروی رنو ساندرو نیز دقیقا به همین آفت مبتلا است.

به هر حال اگر به دنبال یک خودروی سواری جمع و جور نه چندان گران قیمت و تا حدی سرپا و تر و فرز می شد، می توانید خودروی رنو ساندرو اتوماتیک را نیز به عنوان یک انتخاب جدی مد نظر داشته باشید. در انتها شما را به مشاهده ویدیویی از این خودرو دعوت می کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: setare.com
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12492

به "معرفی رنو ساندرو اتوماتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رنو ساندرو اتوماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید