مرمت قدیمی ترین حمام استان یزد، حمام سریزد جان دوباره می گیرد

به گزارش سهندبلاگ، محمدمهدی شرافت در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه این حمام از ویژگی های معماری منحصر به فردی برخوردار است، گفت: این حمام تاریخی که در شهرستان مهریز و در منطقه سریزد واقع شده در فهرست آثار ملی به شماره 23152 به ثبت رسیده است.

مرمت قدیمی ترین حمام استان یزد، حمام سریزد جان دوباره می گیرد

وی بیان نمود: بنای این حمام شامل دو بخش کوچک و بزرگ با ورودی های جداگانه است که بخش حمام بزرگ به صورت یک ایوان با پوشش سقف به صورت ضربی با قوس هلالی قابل مشاهده است و در سمت شمال ایوان، ورودی حمام و سپس یک فضای چهار ضلعی کریاس مانند که در جهت شمال آن ورودی رختکن قرار گرفته است، دیده می شود.

شرافت بیان کرد: رختکن حمام نیز به صورت چهار ضلعی و دارای صفه هایی در چهار طرف ساخته شده و یک حوض نیز در وسط این رختکن است.

وی با بیان اینکه خزینه یکی از اجزای اصلی حمام های قدیمی است، بیان نمود: خزینه در این بنا در جهت شرقی واقع شده و یکی از اصلی ترین اقدامات مرمتی در این بخش انجام می شود.

شرافت، مهمترین اقدامات مرمتی را شامل پاکسازی داخل بنا، جمع آوری الحاقات، اندود کاهگل و آجر فرش پشت بام، مرمت داخل حمام و احیا آن با کاربری حمام سنتی بیان نمود و افزود: این حمام توسط بخش خصوصی و سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری سریزد در دست مرمت و بازسازی است و پس از مرمت نیز توسط بخش خصوصی اداره می شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6846

به "مرمت قدیمی ترین حمام استان یزد، حمام سریزد جان دوباره می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت قدیمی ترین حمام استان یزد، حمام سریزد جان دوباره می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید