روش های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟

به گزارش سهندبلاگ، روش های ترک اعتیاد بسیار گوناگون هستند و مراکز ترک اعتیاد با متدهای مختلف سعی در کمک به افراد معتاد به مواد مخدر دارند. با این حال، همه مبتلایان باید بدانند که باید یک برنامه صحیح درمانی تهیه نمایند و به توصیه های پزشکی عمل نمایند و در عین حال حمایت خانواده و دوستان را نیز داشته باشند.

روش های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - بسکمک از معتادان به مواد مخدر فکر می نمایند هر زمان که بخواهند می توانند مصرف مواد را ترک نمایند. آنها بر این باورند که بر روی مصرف مواد مخدر خود کنترل کامل دارند. اما واقعیت چیز دیگری است. هر زمان که شما دچار اعتیاد به مواد مخدر شوید، مغز شما دچار تغییر می گردد. این تغییرات در مغز باعث می گردد تا رفتار و ذهنیت شما با قبل از اعتیاد متفاوت گردد. نتیجه آن این است که ترک مواد مخدر بسیار سخت می گردد. مصرف مواد مخدر در بسکمک از نقاط جهان از جمله آمریکا و ایران بسیار گسترده است.

چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟

مراحلی وجود دارند که افراد معتاد باید به آن برای ترک اعتیادشان توجه نمایند. برخی از این مراحل عبارتند از:

  • پذیرفتن این که کنترل اوضاع دست شما نیست
  • تنظیم یک برنامه درمانی
  • عمل به توصیه های پزشکی
  • تعهد به رژیم درمانی
  • حمایت خانواده و کمک دریافت از خانواده و دوستان

در برخی موارد کارهای دیگری نیز باید انجام بگردد، اما انجام این مراحل باعث می گردد شما یک برنامه هدفمند و پایه ای را برای ترک مواد مخدر تنظیم نمایید. همچنین شنیدن تجربیات معتادان در حال بهبودی نیز می تواند برای شما موثر واقع گردد.

مراحل و روش های ترک اعتیاد

1- بپذیرید که کنترل در دستان شما نیست

مهمترین قدم در تغییر عادات مصرف مواد مخدر این است که بدانید شما کنترلی روی آن ندارید. زمانی که شما به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنید، بدنتان به وجود آن عادت می کند و به مرور زمان، بدن شما به وجود آن برای عملکرد نرمال خود نیازمند می گردد. زمانی که شما آماده ترک اعتیاد به مواد مخدر می شوید، باید بدانید که خودتان کنترلی روی وابستگی به مواد ندارید و باید از دیگران برای این کار کمک بگیرید. شما باید ذهن باز و تمایل کافی برای پیروی از نصایح دیگران داشته باشید.

2- یک برنامه درمانی تهیه کنید

بعد از آن که تصمیم گرفتید از دیگران کمک بگیرید، باید به دنبال تهیه یک برنامه ترک باشید. عموما اعتیاد در کسانی به وجود می آید که دچار اختلال ذهنی مانند افسردگی هستند. با این حال، فقط حدود 7.4 درصد از افرادی که هم اختلال ذهنی و هم اعتیاد دارند می توانند هر دو را درمان نمایند و حدود 55.8 درصد هیچ درمانی برای هیچ کدام از مشکلاتشان دریافت نمی نمایند. در صورتی که شما همزمان با اعتیاد، دچار اختلال روانی هستید، باید به دنبال مراکز درمانی باشید که بتوانند به شما در درمان هر دو مورد کمک نمایند.

نکات دیگری درباره انتخاب بهترین روش درمانی و بهترین داروی ترک اعتیاد وجود دارد. برخی روش های ترک اعتیاد شامل نوع خاصی از مواد می شوند و درمان های دیگر بر روی گروه های سنی، جنسی و قومیتی خاص متمرکز هستند. بسیار مهم است که بتوانید مکانی را پیدا کنید که در آن احساس راحتی دارید و فکر می کنید بیشترین شانس موفقیت شما در آنجا نهفته است.

3- به توصیه های پزشکی برای سم زدایی و ترک مواد توجه کنید

زمانی که شما تصمیم می گیرید مواد مخدر را ترک نمایید، باید همه مواد شیمیایی که از مواد مخدر نشأت گرفته و در بدن شما واقع شده است را در فرایندی به نام سم زدایی از بین ببرید. مراکز ترک اعتیاد از پزشکان متخصصی برای این کار بهره می گیرند تا به شما کمک نمایند که بتوانید تا حد ممکن به آرامی این فرایند را طی کنید. آنها به شما وعده های غذایی خاص، داروهای مخصوص و استراحتی را پیشنهاد می نمایند که ملزومات ترک اعتیاد به روش علمی است. پیروی از دستورالعمل های پزشکی در طول سم زدایی و بعد از آن باعث می گردد که بدن شما با موفقیت ترک اعتیاد را آغاز کند.

4- به برنامه درمانی متعهد باشید

از میان روش های ترک اعتیاد، تهیه یک برنامه درمانی که مناسب نیاز شما باشد، احتمال اعتیاد مجدد و بازگشت شما را کاهش می دهد.

مهم نیست چه نوع برنامه ای را انتخاب می کنید، بلکه مهمتر از آن این است که بتوانید کاملا به برنامه مذکور متعهد باشید. برنامه های درمانی متعددی وجود دارند اما مهمترین نکته این است که برنامه ای را پیدا کنید که برای شما کارآمد باشد. روش های ترک اعتیاد مانند برنامه های معتادان گمنام وجود دارند که برای معتادانی که به انواع خاصی از مواد اعتیاد دارند، درمان ها و برنامه های حمایتی خاصی را تنظیم می نمایند. همان گونه که گفته شد، تهیه یک برنامه درمانی که مناسب برای نیاز شما باشد، احتمال اعتیاد مجدد و بازگشت شما را کاهش می دهد.

5- به دنبال حمایت دوستان و خانواده باشید

نقش مهم خانواده و دوستان در ترک اعتیاد غیر قابل انکار است. از خانواده تان بخواهید تا با شما به جلسات درمانی و یا مشاوره ای بیایند چرا که این کار به خانواده شما کمک می کند تا بیشتر درباره اعتیاد شما و راه درمان آن بدانند و بتوانند به شما کمک نمایند تا اعتیاد خودتان را شکست بدهید. هرچه بیشتر خانواده شما در جریان درمان شما قرار داشته باشند، بیشتر به شما در زمانی که به آنها نیاز دارید کمک خواهند کرد.

آیا شما تجربه ای از اعتیاد و ترک آن دارید؟ در میان روش های ترک اعتیاد شما چه روشی را مفیدتر می دانید؟ دیدگاه های خود را با ما درمیان بگذارید.

برگرفته از: projectknow

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: setare.com
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12402

به "روش های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید