تبریزی ها با شکلات تحریم ها را دور می زنند، کام صنعتگران شیرین شد

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها - بهنام عبداللهی: تحریمهای یکجانبه آمریکا با هدف فلج کردن اقتصاد ایران مدتهاست به تیتر یک رسانه ها تبدیل شده است اما با وجود تمام کوشش غرب برای در تنگنا قرار دادن مردم ایران، در غرب کشور در استان آذربایجان شرقی مردم تحریمها را در کارخانه های شکلات دور می زنند و میلیون ها دلار ارز عاید کشور می نمایند.

تبریزی ها با شکلات تحریم ها را دور می زنند، کام صنعتگران شیرین شد

تبریز طعم شکلات را به 60کشور دنیا صادر می نماید و به شهر شکلاتی ایران معروف است.

شکلات به خوراکی های مشتق از کاکائو گفته می گردد و به طور معمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو به دست می آید و به محبوب ترین خوراکی دنیا شهرت دارد.

یک روز شکلاتی در تقویم دنیای

این خوراکی پرطرفدار و انرژی زا حتی در تقویم دنیای برای خودش یک صفحه اختصاص داده است. هرسال در 7ژوئیه در سراسر دنیا روزی به نام شکلات جشن گرفته می گردد. نخستین بار در سال 1550میلادی در چنین روزی شکلات در اروپا به دنیا معرفی شده است.

فراوری و مصرف شکلات در ایران هم همچون بسیاری از کشورها سابقه چندان زیادی ندارد. نخستین کارخانه شکلات سازی در ایران در سال 1324خورشیدی توسط دو برادر در تبریز راه اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدت ها فقط آب نبات و تافی برای بچه ها بود؛ که بعدها به نام داداش برادر شناخته شد و امروزه با نام آیدین شناخته می گردد.

هرچند توسعه صنعت شکلات به شیوه نوین امروزش را مدیون یک واقعه تلخ تاریخی هستیم؛ محبوبیت فراگیر شکلات، مرهون جنگ دنیای اول است. در هنگام این جنگ، این ماده غذایی به عنوان جیره غذایی سربازان به کار گرفته شد و سربازان پس از بازگشت از جنگ، بهترین مُبَلِغِ آن بودند. به این ترتیب تا 1930 میلادی حدود 40 هزار نوع شکلات گوناگون فراوری شد.

50درصد از شکلات ایران در تبریز فراوری می گردد

در تبریز که مرکز استان آذربایجان شرقی است، در 40سال گذشته یعنی در دوران انقلاب اسلامی، نه تنها برای شیرین کردن کام بازار ایران بلکه برای کل دنیا شکلات فراوری شده است. شکلاتی که امروزه 30 تا 40درصد کل صادرات مواد غذایی ایران تشکیل می دهد.

به گفته غلامعلی راستی، قائم مقام سازمان صمت در آذربایجان شرقی، بیش از یک صد واحد فراوری شکلات در این استان فعال هستند.

او به خبرنگاران می گوید: گردش اقتصادی صادرات شکلات در ایران 17هزار میلیاردتومان است و آذربایجان شرقی در این میان 50درصد از شکلات های ایران را فراوری می نماید.

البته فراوری شکلات در ایران از دهه هفتاد تحول روبه رشدی داشته است و سالانه بیش از یک میلیون و 700هزار تن انواع شکلات در کشور فراوری می گردد.

15برند دنیای شکلات در تبریز

به گفته مسئولان صمت آذربایجان شرقی، فراوریات تبریز در عرصه شکلات هم تراز با برندهای دنیاست و سهم عمده ای در صادرت 650میلیون دلاری شکلات ایران دارد.

به طوری که در بازار دنیا، 15برند شکلات تبریز فعال و شناخته شده هستند که در بیش از یک هزار بسته بندی مختلف به بازار عرضه می شوند.

به گفته فراوریکنندگان شکلات در تبریز، کشورهای آفریقایی و آسیای میانی مشتری پر و پا قرص محصولات شان هستند.

اما یک کارشناس گردشگری معتقد است که با شکلات می توان به واردات گردشگر هم پرداخت. علی اصحابی در تبادل نظر با خبرنگاران می گوید: آلمان، بلژیک، کره جنوبی، مکزیک و کانادا موزه شکلات دارند.

جای خالی موزه شکلات در تبریز

او شرح می دهد: موزه ایمهوف چوکلیت (موزه شکلات) که در شهر کلن آلمان و روی رودخانه راین قرار گرفته است دارای 5 هزار راهنما بوده و سالانه 600 هزار بازدیدکننده دارد.

اصحابی می گوید موزه ایمهوف چوکلیت جزو یکی از 10موزه برتر آلمان به شمار می رود که ساختمان آن دارای 3 طبقه بوده و هر طبقه به بخشی از تاریخچه شکلات و آنالیز روش های فراوری آن می پردازد.

او پیشنهاد می نماید که با در نظر دریافت اولین بودن تبریز در بحث فراوری شکلات موزه ای با همین عنوان در این شهر احداث گردد.

دانشجویان گروه معماری دانشگاه آزاد تبریز در مقاله ای که سال گذشته به همایش ملی شهر سبز ارائه کردند، پیشنهاد دادند که موزه تخصصی شکلات در تبریز احداث گردد.

آن ها طراحی ساختمان موزه به شکل شکلات را یکی از یافته های مقاله خود عنوان کردند: ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﻠﯽ ﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ. ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﻮﺯﻩ ﻧﯿﺰ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ به ﺗﻤﺎﺷﺎﯼ ﺁﻥ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﺛﺮ ﻫﻨﺮﯼ، ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻮﺯﻩ ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ.

شکلات را به جمع شیرین برندها راه بدهید

اما یونس ژائله، رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات کشور می گوید: روزگاری به فراوری شیرینی و شکلات در ایران بها نمی دادند و به آن قاقالی لی می گفتند. این یعنی نمی توان انتظار داشت که هم گام با دنیا، موضوعات حاشیه ای صنعت شکلات همچون احداث موزه در تبریز فعلا در اولویت باشد.

در هر صورت تداوم توسعه صنعت شکلات در تبریز و تبدیل شدن به برند، پروسه ای است که بعضی برنامه های جنبی همچون برگزاری همایش ها و جشن ها سالیانه را می طلبد. در فصل های زیبای سال در کشور گرجستان جشنواره های متعدد شکلات برگزار می گردد.

مثلا در جشنواره چوکو فست که در تفلیس برگزار می گردد، مهمانان فرصت مزه کردن انواع شکلات های زیبا از فراوری محلی و همچنین وارداتی از کشورهای مختلف را دارند.

همراه با شکلات، مجموعه ای از انواع تنقلات دیگر، از جمله رول و شیرینی تازه پخته شده و در این رویداد ارائه می گردد.

حالا شاید زمان آن باشد که در کنار آجیل، باقلوا، قرابیه، نوقا، پنیر و سایر خوراکی های برند این شهر، شکلات هم به این جمع شیرین اضافه گردد. جمعی که می تواند در آینده تبریز را به قطب گردشگری و صادراتی ایران و حتی دنیا تبدیل کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4962

به "تبریزی ها با شکلات تحریم ها را دور می زنند، کام صنعتگران شیرین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبریزی ها با شکلات تحریم ها را دور می زنند، کام صنعتگران شیرین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید