برای بررسی کروناویروس نمی توان کاملا به سی تی اسکن متکی بود

به گزارش سهندبلاگ، پژوهشگران آمریکایی باور دارند که نمی توان برای تشخیص ابتلا به کروناویروس، کاملا به روش سی تی اسکن تکیه کرد.

برای بررسی کروناویروس نمی توان کاملا به سی تی اسکن متکی بود

به گزارش خبرنگاران و به نقل از جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی(RSNA)، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، ویژگی های تصویری کروناویروس را که با سی تی اسکن ثبت شده اند و می توانند به تشخیص به موقع این بیماری کمک کنند، نشان دادند. آنها باور دارند که وجود کروناویروس، تنها با تکیه بر بررسی های ابتدایی سی تی اسکن مشخص نمی شود.

دکتر مایکل چانگ(Michael Chung)، استادیار مدرسه پزشکی مانت ساینای(ISMMS) در نیویورک و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: تشخیص به موقع کروناویروس، نه تنها برای سرعت بخشیدن به درمان، بلکه برای نظارت موثر بر سلامت عمومی، مهار به موقع بیماری و واکنش نسبت به آن نیز مهم است.

سازمان جهانی بهداشت(WHO) در دسامبر سال 2019، از چنین مورد بیماری ویروسی باخبر شد که از نظر بالینی به سینه پهلو شباهت داشتند و با نشانه هایی مانند تب، سرفه و تنگی نفس همراه بودند. این ویروس جدید که گسترش آن از شهر ووهان در چین آغاز شده، موقتا کروناویروس جدید(novel coronavirus) نام گرفته است. کروناویروس جدید، به خانواده ای از ویروس ها تعلق دارد که بیماری سارس(SARS) و نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس(MERS) را در بر می گیرند.

این ویروس غیرمنتظره، به سرعت در حال گسترش است و تا به امروز هزاران مورد ابتلا به آن نیز در سراسر جهان گزارش شده است. آمریکا در 30 ژانویه، نخستین نمونه تایید شده انتقال فرد به فرد کروناویروس را گزارش داد.

دکتر چانگ و همکارانش با بررسی این موارد، تلاش کردند تا سی تی اسکن قفسه سینه گروهی از بیماران مبتلا به کروناویروس را تهیه کنند تا رادیولوژیست ها و پزشکان، با تصویر این پدیده غیرمنتظره آشنا شوند.

آنها از 18 تا 27 ژانویه سال جاری، 21 بیمار را که در سه بیمارستان در سه منطقه متفاوت چین بستری بودند و ابتلا به کروناویروس در آنها تایید شده بود، تحت سی تی اسکن قفسه سینه قرار دادند. از این 21 بیمار، 13 نفر مرد و هشت نفر زن بودند که بین 29 تا 77 سال داشتند. تصویربرداری با سی تی اسکن، پیشرفت خفیف یا متوسط بیماری را در هفت بیمار نشان داد.

چانگ هشدار داد که وجود نداشتن نتایج غیرعادی در بررسی های ابتدایی سی تی اسکن نمی تواند دلیل رد وجود کروناویروس باشد.

وی اضافه کرد: جمعیت بیماران مورد بررسی ما در مقایسه با گروه های دیگر مبتلا به کروناویروس، منحصر به فرد هستند زیرا نتایج سی تی اسکن سه نفر از این بیماران، عادی بود. پیشرفت بیماری یکی از افراد مورد بررسی ما، سه روز پس از تصویربرداری رخ داد. بیمار دوم نیز چهار روز پس از بررسی ابتدایی، سی تی اسکن عادی و معمولی داشت.

چانگ اضافه کرد: این نشان می دهد که سی تی اسکن، فاقد حساسیت لازم است و توانایی لازم را برای پیش بینی موارد منفی ندارد؛ در نتیجه ما نمی توانیم برای مشخص کردن وجود این ویروس، کاملا بر سی تی اسکن تکیه کنیم.

ممکن است یافته های این پژوهش، به این واقعیت مرتبط باشند که عفونت ناشی از کروناویروس، پس از یک دوره نهفتگی چند روزه مشخص می شود و شاید مرحله ای وجود داشته باشد که در آن، عفونت ویروسی با نشانه های ابتدایی مشخص شود که با سی تی اسکن قابل دیدن و بررسی هستند.

پژوهشگران تاکید کردند که برای درک شرایط بیماران پس از درمان، بررسی های بیشتری مورد نیاز است. آنها باور دارند که تجربه و یافته های تصویری مربوط به بیماری های واگیردار سارس و مرس می توانند به مدیریت این ویروس جدید و غیرمنتظره کمک کنند.

این پژوهش، در مجله Radiology به چاپ رسید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6690

به "برای بررسی کروناویروس نمی توان کاملا به سی تی اسکن متکی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای بررسی کروناویروس نمی توان کاملا به سی تی اسکن متکی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید