الکترود های درون قشری سازگار با بافت مغز در کشور طراحی شد

به گزارش سهندبلاگ، پژوهشگران در دانشگاه صنعتی سهند تبریز با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی پیروز به طراحی الکترود های درون -قشری شدند.

الکترود های درون قشری سازگار با بافت مغز در کشور طراحی شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان پژوهشکده مواد پلیمری دانشگاه صنعتی سهند تبریز در جریان ساخت آرایه های الکترودی نفوذی، پیروز به طراحی نوع جدیدی از الکترود های درون-قشری چهار ساقه برای افزایش تعداد کانال­های تحریک و ثبت به ازای یک مقدار تعیین کاهش ­یافته از پهنای ساق الکترود شدند.

کیومرث جلیلی مجری این طرح پژوهشی گفت: این الکترود متشکل از دو لایه با پوشش فلزی است که این دو لایه می توانند بوسیله یک فیلم دی­الکتریک از هم جدا شوند. در نتیجه این ساختار مکانیکی مناسب و سازگار با بافت و در عین حال یک دانسیته بالایی از کانال­ های تحریک و ثبت بدون افزایش ابعاد فیزیکی ساق الکترودی است.

وی ادامه داد: لایه پایینی این الکترود ها تراک های هادی را تشکیل داده و لایه بالایی هم به عنوان حامل پد های اتصالی و تحریک کننده عمل می کند، بطوری که در این طراحی پد ها و تراک ها می ­توانند از میان لایه دی­الکتریک بوسیله راهگاه های مدفون به همدیگر متصل شوند.

محقق دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند و پژوهشکده مواد پلیمری تبریز همچنین اعلام نمود: معماری مورد نظر بر روی قرص سیلیکون سخت و با استفاده از فرایند میکروفابریکیشن ایجاد شده است. پس آشکارسازی و اصلاح رفتار های عصبی با میزان استهلاک توانی پایین و در نتیجه قابلیت کاربرد های کلینیکی انجام می شود.

جلیلی در ادامه گفت: یکی دیگر ازدستاورد های مهم این کار توسعه تکنیک کنده­ کاری نوری بصورت پسا آمایش با استفاده از پرتو لیزر فوق سریع برای ایجاد الگو های نانو/ میکرومتری بی­ساخت (Unstructured) برای بهبود کارایی الکتریکی آرایه میکروالکترودی است. عملکرد الکترود ها برای کاربرد های ثبت و تحریک در قالب آزمون­های in vitro بر روی برش مغزی هیپوکامپوس انسانی کمی­سازی و پتانسیل برانگیخته بطور پیروزیت آمیزی ثبت شده است.

به گفته وی، آرایه های الکترودی درون­قشری نفوذی که بصورت طولی فعالیت های مغز را ثبت می کند، ضمن اینکه ابزار های بسیار قدرتمند برای تحقیقات پایه ای علوم اعصاب محسوب می­ شوند، در کاربرد های کلینیکی نیز ورود پیدا کرده اند. این نوع پروتز های عصبی نقش بسیار مهمی در عملکرد سامانه های واسط عصبی دارند و بستر مناسبی را برای ثبت فعالیت های عصبی و میزان کردن رفتار آن ها از طریق تحریک الکتریکی فراهم می­آورند.

محقق دانشگاه صنعتی سهند تبریز همچنین اعلام نمود: این فناوری برای تحریک و ثبت سیگنال های عصبی مغزی با سطح بزرگ و تعداد بالایی از سایت های الکترودی و میدان و وضوح فضایی بهبودیافته از طریق افزایش تعداد کانال ها به ازای هر الکترود و نیزعمق نفوذ با کاربرد های ثبت تک واحدی، چند واحدی و تحریک کارا، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طرح ساخت میکروالکترود نفوذی تا به امروز با پیشرفت زیادی همراه است و بهره ­برداری از این پروژه، گام بسیار مهم در توسعه تحقیقات در حوزه علوم شناختی محسوب می شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7150

به "الکترود های درون قشری سازگار با بافت مغز در کشور طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترود های درون قشری سازگار با بافت مغز در کشور طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید